Den 25 marts havde
vi en rigtig vellykket generalforsamling i Lilleåskolens SFO.
Der var mange
deltagere og en rigtig god stemning.
Betina Glenjui blev
valgt til ordstyrer og gjorde det godt, selvom der af og til gik lidt anarkisme
idet.
Men lige netop når
det gælder folk med noget på hjerte, så sender det jo et signal om, at folk er
engagerede.
Herunder er et
kortere resume af aftenen
Årsberetning
ved formand Peter Lange.
Vi har haft gang i
rigtig mange ting det forgangne år.
Præsentation af den
eksisterende bestyrelse, som gav sig til kende samt hvilket tilhørsforhold de
havde.
Det vigtige det
sidste års tid er samarbejdet med vores konsulent Pelle gennem Real Dania/DGI
projektet.
Det har været en
stor glæde. Der har været mange møder og et fint samarbejde.
Blandt mange ting
skal nævnes:
4+1
møderne "Vi lytter".
Vi var rundt i alle
4 byer med workshops, hvor det var os der lyttede til borgerne. Det sluttede af
med et eksrta møde - Bøfmødet - med over
60 mennesker. Der kom 14 - 15 arbejdsgrupper ud af det. De fleste grupper er
fortsat aktive.
Borgerundersøgelsen.
15,3 % deltog,
hvilket er fint i forhold til landsgennemsnittet. Resultatet er i rapporten som
kan skaffes forskellige steder og også kan findes online. Der er ved at blive
lavet en strategi i samarbejde med politikere og embedsmænd i kommunen. Vi er
ved at finde dato for kontakt med politikerne.
Rapporten er også en
kerne i det forestående samarbejde med kommunen om en helhedsplan for Laurbjerg
og opland.
Teknik
og VM
I forbindelse med VM
blev der købt teknisk udstyr. En god projektor og et lærred.
Selve
arrangementerne var gode og det tekniske udstyr findes nu til både udlån og til
glæde for foreningen
Messen
Det var også messeår
i år. Det var igen stort men med vigende deltager tal. Vi ved endnu ikke, hvad
vi vil gøre anderledes, men vi overvejer at flytte det ned til skolen. For at
skabe mere helhed. Hallen kan sagtens stadig være omdrejningspunkt for arrangementer
og underholdning, men basis og messe stande kan være på skolen. Det ser vi til
i år 2020.
Festen om aftenen
var hyggelig med god deltagelse.
Landsbyrådsmøde
og økonomi
15 november var der
landsbyrådsmøde.
Vi fik bevilget
20.000 kr pr. år i 3 år til nye investeringer.
Vi er ikke sat i
verden for at tjene penge, men skal bare have det til at løbe rundt. Penge kan
gå til smarte ting, mindre projekter og andet.
PR og
IT
It presse og
kommunikation bruges der tid på da det er altafgørende for at vi kan nå
hinanden.
Der er lavet tiltag
til at gøre ting smartere ved at investere i MinLandsby app'en. Mere om det
under evt.
Trinbræt
år.
Kommunen har
henvendt sig omkring en helhedsplan for området. Der var før
generalforsamlingen også møde med politikerne omkring det forestående projekt.
Trinbrættet kommer
til at åbne helt nye muligheder for området, da det ikke kun kommer til at være
folk fra området der søger til Århus. Der vil også komme folk til os, hvis vi
vinkler den rigtigt.
Tak
til Pelle og RealDania projektet
Vi vinker snart
farvel til Pelle fordi projektet snart slutter.
Det er ærgerligt. Vi
skal nok klare os, men det havde været fedt at have ham som fast inventar.
Regnskab
Peter Ravn
fremlægger.
Sponsorater
Vi har været så
heldige at få 10.000 fra Langå sparekasse. Sammen med 2 gange XL byg og en
anonym donation gav det os et godt skub i forbindelse med messen. Vi tjente
også lidt på selve messen.
Ellers er der ikke
mange indtægter.
Udgifter
er bla.
Forsikring som vi
ikke tør køre uden.
Der er købt teknisk
udstyr (projektor og lærred)
Reklamer og tryksager koster, så både til møder og Messen
løb der udgifter på.
Nogle penge vil
komme ind fra RealDania, men vi skal lige være mere færdige med projektet.
Pelle har lovet at
skaffe pengene.
Kommentar: Kan man
bringe priser ned, fordi man er en forening? Der er måske lidt at komme efter?
Vi er opmærksomme på det bla at skolen stiller lokaler gratis til rådighed, men
i forbindelse messen strakte Michael og Hallen sig faktisk langt til ikke særlig
mange penge. De tjente godt på messen ed mad og ølsalg - nuvel - men vi sparede
meget.
Budget
Indtægter er
tilskuddet på de 20.000.
Udgifterne er de
sammen som ellers med et tillæg på 11500 for opstart og licens af MinLandsby.
Derfor er der
underskud i 2019.
Kontingent
Er 0 kr.
Det fastholder vi.
Valg
til bestyrelsen
Peter Ravn Træder
ud.
Det er ærgerligt,
men Peter Ravn har lagt et stort stykke arbejde over 4 år. Han har været med
siden starten.
Fire nye træder ind - Nikolaj, Trine, Michael og Dobrica,
så alle byer har deres pladser i Favrskov4rens bestyrelse besat med undtagelse af Granslev, hvor der stadig er en plads. Bestyrelsen er med andre ord 1 fra at være fuldtallige.
Kommentar: Det er
ikke hensigtsmæssigt, hvis alle i bestyrelsen kan træde ud.
Det er så også sådan
at formand og kasser er valgt for 2 år, så der trods alt er nogen, hvis alle
andre træder ud. Det forventer vi naturligvis ikke sker ;-)
Revisor.
Betina genopstiller.
Evt
Oplæg
fra Peter Bek-Thorngreen om MinLandsby Appen.
Den korte version
er, at vi i en enig bestyrelse har valgt at investere i denne platform, fordi
vi tror på at den kan live det bindeled mellem foreninger, som vi har savnet.
Den kan blandt mange
andre ting fungere som portal, hvor man på enten mobil, tablet eller pc kan
nøjes med at indtaste en nyhed eller en event et sted, hvorefter det skydes ud
til de platforme, den enkelte forening måtte ønske - såfremt den platform understøtter
dette naturligvis.
Samtidig vil det så
blive vores store mulighed for at få samlet alle foreningers events og nyheder
et sted.
Diskussion: Hvordan
bliver det rullet ud og hvordan lærer man mere? Hvem må være med? Og mange
andre ting.
Som det ser ud nu så
bliver det i første omgang et samarbejde mellem MinLandsy og Peter
Bek-Thorngreen for at få det til at fungere.
Herefter vil det
blive rullet ud til foreningerne en ad
gangen.
Helhedsplan
for Laurbjerg
En lang diskussion
om, hvad det går ud på. Der blev luftet bekymringer om, at nogen er ved at tage
beslutninger om noget, uden at alle bliver hørt. Der blev gentagende gange
forsikret om, at det vi møde vi havde var ren information om det forestående arbejde og de forestående møder.
Der er altså ikke
engang lagt planer for hvor og hvornår
de indledende møder i projektet skal holdes.
ALLE borgere vil
blive underrettet og inviteret. Alle der vil høres vil blive hørt. Det
forsikrer Favrksov4ren at de vil gøre alt de kan, for at dette sker.
Der er ikke ved at
blive trukket noget ned over hovederne på nogen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar