torsdag den 19. december 2019

Opsamling af artikler fra "Kampen om Trinbrættet"




Her følger uddrag af artikler fra Favrskov Posten som har dækket dette rigtig godt.
Følgende artikler er der uddrag fra:





Borgergruppe skriver brev til julemanden og går til kamp for trinbræt
Langt over 200 har samlet sig i borgergruppe, der vil tale trinbrættets sag i Laurbjerg. Første aktion er at dukke talstærkt op til tirsdagens byrådsmøde
Der er nu dannet en uformel og upolitisk gruppe i Laurbjerg, efter at forligskredsen og transportministeren har valgt at stoppe anlægget af Laurbjerg trinbræt, fortæller gruppen i en pressemeddelelse.
"Det er en skuffelse for alle, både for vores ungdom og vores ældre, de nybagte forældre med barnevogne, borgere med et handicap, for de studerende, arbejderne og pensionisterne i byen," siger gruppen.
"En station er ekstremt vigtig for os. Det handler om tilgængelighed til sundhedshus/læge, uddannelse, kultur, borgerservice, økonomiske muligheder for både arbejderne og de lokale virksomheder."
Sidst, men ikke mindst, er det en åbenlys sag for CO2-reduktion, mener gruppen.
"Vi er tvunget til at have en til to biler pr. Husstand, hvilket kan undgås hvis vi får bedre adgang til kollektiv trafik. Folk på landet kan være en del af CO


Skal Favrskov betale trinbræt: 
Byråd tøver med spor-skifte
Venstre fik ikke de andre partier med i første trinbræts-hug. Nu vil partiformændene mødes i januar for at afklare hvor meget der kan lade sig gøre.
Skal Favrskov betale for et trinbræt i Laurbjerg.
Det forsøgte Venstre og Dansk Folkeparti at overtale resten af byrådet til under det sidste byrådsmøde i 2019.
Men det endte med at beslutningen venter til midten af januar.
Birgit Liin (V) pointerede, at det ikke nødvendigvis ville koste 20 millioner kroner i alt, at etablere trinbrættet. Hun mente, at det kunne gøres meget billigere, end de tal der har været fremlagt. Desuden har man før besluttet at betale for statslige opgaver, her nævnte hun shunten ved Søften, der skal mindske køerne ved Søften-rundkørslen ud til E45.
"Da vi kiggede på shunten ved Søften, brugte vi ikke den beregning der var lagt frem, da den beregning havde indlagt nogle store summer i forbehold. Det samme kan gøre sig gældende her," lød det.
Klapsalver i salen
Efter at Birgit Liin (fra Laurbjerg, red.) havde fremsat Venstres forslag om at kigge på en kommunal betaling af trinbrættet, lød der taktfaste klapsalver fra de fremmødte, hvilket fik flere af byrødderne til at kigge op ved den uvante lyd.

Normalt er der nemlig ikke andre end højest to-tre tilskuere til byrådsmøderne. Og de klapper ikke.
Og under byrådsmødet kunne prisen ende helt nede på 8-10 millioner kroner, ifølge Anders G. Christensen (V).
Og det fik Socialdemokratiet til at bløde op.
"Vi skal kigge på det her finansieringsgrundlag til et møde i januar. Hvis det står for troende, at det er 10 millioner, så er jeg med," lød det fra Niels Flade Nielsen.
Hverken Socialdemokratiet, Konservative, Enhedslisten eller SF er tydeligvis helt lune på tanken om et trinbræt før økonomien og lovgrundlaget er på plads, lød det.
"Økonomien spiller en stor rolle, for hvad er der så ikke råd til," lød blandt andet argumentet fra Søren Frandsen (SF).
Borgmester Nils Borring (S) foreslog at gruppeformændene sætter sig sammen efter nytår, for at undersøge om der er politisk opbakning og om det kan lade sig gøre.
" I de svar, vi har fået, har vi ikke set økonomien være et argument. Vi har brug for at få svar på mange spørgsmål. Det fortjener, at alle partier får mulighed for at komme med indspark, sagde Nils Borring på byrådsmødet.
Laurbjerg-folk viste deres støtte: 
"Vi vil kæmpe videre"
Omkring 75 fra Laurbjerg-området dukkede op til det sidste byrådsmøde i 2019. De ville vise, at de stadig ønsker sig et trinbræt.
Omkring 75 personer, ung som gammel dukkede op til Favrskov byråds sidste byrådsmøde, for at vise deres støtte til byrådet og at vise, at kampen for et trinbræt endnu ikke er død.
Første sag på dagsordenen var netop Venstres forslag om, at Favrskov Kommune selv bekoster etableringen af trinbrættet.
De mange tilhørere fyldte så meget i byrådssalen i Hammel, at der måtte ekstra stole op og døren ind til salen måtte slås op, så tilhørerne kunne følge med derfra.

"Vi vil gerne vise vores støtte til byrådets arbejde og vise, at vi ikke giver op," sagde Jonas Sloth og Clément Blain fra Laurbjerg. De er medstiftere af en nyoprettet ikke politisk støttegruppe, der med fredelige midler vil forsøge at skaffe trinbrættet til Laurbjerg.
"Og vi giver ikke op, før trinbrættet er etableret," lød det fast fra Jonas Sloth.


Debat: 
Kommunen skal ikke betale Laurbjergs trinbræt
Venstre og Dansk Folkeparti vil have Favrskov Kommune til at betale for anlæggelsen af et trinbræt i Laurbjerg, nu hvor staten har trukket sig fra projektet.
Selv om jeg har sympati for tanken om et trinbræt, så ser jeg det ikke som en kommunal opgave at skulle betale 15-20 millioner kroner for noget, der burde være en statslig investering. Kommunale kroner bør gå til at løse kommunale kerneopgaver, og til den kategori hører togdrift ikke. Jeg kan nævne mange ting, som jeg hellere vil bruge 20 millioner kroner på.
Venstre og Dansk Folkeparti er så forhippede på trinbrættet, at de her og nu er klar til at forhåndsprioritere projektet, selv om borgmesterkandidat Birgit Liin (V) erkender, at man hverken kender projektets pris eller de økonomiske forudsætninger fra kommuneaftalen med regeringen. Det rimer ikke ligefrem på økonomisk ansvarlighed. Når de to partier allerede nu er klar til at lægge beløbet til side, kunne det være rart at høre, hvor pengene skal komme fra?
For et par måneder siden ærgrede Venstre sig højlydt over, at der på det kommunale budget ikke var råd til at opfylde flere ønsker fra de frivillige foreninger. Det klinger derfor hult, når selvsamme parti nu er klar til bruge millioner af kommunale kroner på et trintræt.

Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar